Postcrossing Official Forum
Not logged in [Login - Register]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: Frimärken!
thereshegoes
Member

Registered: 13-4-2007
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: thereshegoes
Member Is Offline

Mood: Sick and so much uni work :( will reply to all swap requests soon!

[*] posted on 9-7-2010 at 06:58 PM
Frimärken!

Brukar ni välja speciella frimärken eller bara tar de vanliga Posten erbjuder?

Förut köpte jag alltid vanliga utrikes frimärken men jag insåg nyligen att jag kan ju faktiskt variera genom att lägga två inrikes. Nu för tiden går jag till posten och frågar vad dom har för frimärken innan jag köper.

Brukar ni köpa arker eller kanske till och med abonnera på frimärken via posten? Har funderat på att göra det men jag vet inte vad man kan förvänta sig. Någon som vet?
View user's profile Visit user's homepage View All Posts By User
Starlight
Member

Registered: 24-3-2010
Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

Mood: No Mood

[*] posted on 12-7-2010 at 03:36 PM

Nä jag brukar aldrig välja speciella frimärken. Skulle i så fall vara ifall någon frågar efter något speciellt. Men annars blir det vilka som.

Jag har ingen erfarenhet av att abonnera på frimärken via posten men det verkar smidigt att få hem frimärken. men vet alltså inget om det.
View user's profile View All Posts By User
akalle
Member

Registered: 18-11-2010
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: akalle
Member Is Offline

Mood: No Mood

[*] posted on 15-3-2011 at 05:21 AM

jag brukar köpa blandade frimärken från posten.se, ibland 12 kr ibland 6 kr och sätta på två, 12 kr frimärken brukar vara lite finare (tycker jag)
men abonnera skulle jag inte göra, då får man samlarset o liknande, och det kostar lite extra
thereshegoes
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 17-4-2011 at 12:10 PM

Okej :) Jag visste inte så mycket om abonnera men jag tror inte jag heller gör det.

Vill förresten tipsa om välgörenhetsfrimärken som posten nu har: http://www.posten.se/c/valgorenhetsfrimarke

Dom kostar lite extra (+10kr) men det är ju alltid bra med att ge bort pengar till de som behöver det samtidigt! Dom 10kr går alltså till Rädda Barnen :)
hvpim
Member

Registered: 20-10-2011
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: hvpim
Member Is Offline

[*] posted on 20-10-2011 at 01:53 PM

jag har bara skickat sju kort änsålänge men de flesta har varit med den svenska flggan på frimärket.

jag abbonerar på frimärken eftersom jag samlar och det är smidigt. man kan välja antingen häften och då får man alla svenska häften som ges ut eller ettf rimärke av varje. jag har det sista och då får man ett av var som ges ut och det är smidigt. någon gång per år får man "joint issue" frimärken som kostar några kronor extra men det är det värt
thereshegoes
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 16-5-2012 at 10:50 AM

Jag funderar över att abonnera. Då kanske det blir lättare att hålla koll på ekonomin och hur många kort man skickar för man har en fast gräns ;)

Förresten! Jag upptäckte igår att det faktiskt finns frimärken med mindre valörer än 6kr!!! Trodde det inte fanns alls men tydligen så kallas de för "tilläggsporto" och finns att köpa på postens ombud och posten.se. Det finns allt från 50 öre frimärken (perfekt till "as many stamps as you can" tag) till 1kr, 2kr, 5kr osv. Kan vara bra om man skickar till någon som vill ha många frimärken :)
hvpim
Member

Registered: 20-10-2011
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: hvpim
Member Is Offline

[*] posted on 5-6-2012 at 01:59 PM

vill man ha billiga frimärken kan man även köpa på tradera. där säljs både 12och 6 kronors precis sommindre valörer som man får pussla ihop. kom bara ihåg att köpa POSTFRISKA och GUMMERADE frimärken
milla1222
New Member
**

Registered: 4-1-2012
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: milla1222
Member Is Offline

[*] posted on 19-6-2012 at 07:59 PM

Jag brukar nog oftast välja lite roligare frimärken, och brukar köpa frimärken från Posten på nätet. De har lite större utbud än vanliga affärer, och så kan man välja precis vilka märken, valörer och antal man vill. Brukar vara snabb och smidig leverans.
Guilty82
New Member
**

Registered: 19-6-2012
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: Guilty82
Member Is Offline

Mood: Great as always

[*] posted on 25-6-2012 at 05:45 PM

jag köpte för ett tag sedan en hel rulle med frimärken, dock får man ingen variation men det funkar för mig. lägger mer tid på att hitta speciella vykort istället
Guilty82
New Member
**

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 28-6-2012 at 06:45 PM

jag roade mig med att shoppa loss på postmuseet när jag var där häromdagen. då e det bara att titta i montern och peka och säga de vill jag ha och de och de och de. där kan man även köpa med lite andra valörer än 6 samt 12 kr. 1, 2, 10, 12kr såg jag med och köpte en del, sen var det bara att få ihop allt så att det i slutändan blir 12 kr på vykortet. men kolla postmuseet eller posten.se
missannika
Member

Registered: 22-7-2012
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: missannika
Member Is Offline

[*] posted on 29-7-2012 at 08:50 PM

Jag kollade på postens hemsida men där kan man bara köpa 5 och 10 kr frimärkena enskilt, dom andra är i rullar och det känns lite väl mycket med t.ex 100 st 1-kronors frimärken :P
thereshegoes
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 31-7-2012 at 09:56 PM

Quote: Originally posted by missannika  
Jag kollade på postens hemsida men där kan man bara köpa 5 och 10 kr frimärkena enskilt, dom andra är i rullar och det känns lite väl mycket med t.ex 100 st 1-kronors frimärken :P

Ah! Det går faktiskt att köpa andra i mindre pack :) Gå in på frimärksprodukter och sedan frimärken år för år. Där ska de flesta finnas. Jag vet däremot inte vad 2+1 och 1+2 betyder :puzzled:
missannika
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 1-8-2012 at 07:47 PM

Jaha ok! Så tilläggsporto är ok att använda på utrikes vykort så länge summan blir 12 kr? Man kanske ska testa det, kul med lite annorlunda frimärken!
Guilty82
New Member
**

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 16-8-2012 at 08:27 AM

ja det e det. jag har nu 1kr, 2kr, 5kr, 6kr, 7kr 10 kr 11kr samt 12kr. så det blir till att räkna och roa sig. Många vill ju ha trevliga frimärken med.
Guilty82
New Member
**

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 16-8-2012 at 08:27 AM

ja det e det. jag har nu 1kr, 2kr, 5kr, 6kr, 7kr 10 kr 11kr samt 12kr. så det blir till att räkna och roa sig. Många vill ju ha trevliga frimärken med.
Nushanyan
New member
*

Registered: 23-3-2013
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: Nushanyan
Member Is Offline

[*] posted on 1-4-2013 at 05:54 AM

Det är trist att det kostar 12 spänn att skicka ett vykort utomlands.

Antagligen är jag för gammal och gaggig nu, men posten har verkligen ansträngt sig för att minimera post att transportera och dela ut. "Förr" så var det inte alls dubbelt så dyrt att skicka nåt utomlands, utan påslaget på inrikes porto var på sin höjd 25-30 procent. Egentligen är det skandal att det ska skilja nåt alls, vore väl enklast att ha ett porto oavsett vart en försändelse ska? :ninja:
torstis
Member

Registered: 19-9-2012
Country Flag:
Finland

Finland
Postcrossing Username: torstis
Member Is Offline

[*] posted on 7-4-2013 at 08:58 AM

Quote: Originally posted by Nushanyan  
Egentligen är det skandal att det ska skilja nåt alls, vore väl enklast att ha ett porto oavsett vart en försändelse ska? :ninja:

Det är precis det som Posten har här i Finland. Samma pris (0,80 euro = 8,3 svenska kronor) till varje destination inrikes eller utrikes. Altså jag betalar samma pris till hemstaden och Australien. Inget under att Postcrossing är mycket mera populärt i Finland än i Sverige. Jag undrad om Postcrossare i Haparanda sänder sina kort i Torneå :lol:
missannika
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 1-5-2013 at 07:48 PM

Ja verkligen, Posten har knappt nån service nuförtiden och ändå kostar det så mycket i porto. Blir dyrt om man vill skicka många vykort. Paket blir också dyrt att skicka. Dock har jag ibland lagt för lite porto och det har ändå kommit fram, så vet inte hur noga det kollas....
anettespostcards
Member

Registered: 26-2-2008
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: anettespostcards
Member Is Offline

Mood: Postcrossing is fun :)

[*] posted on 21-5-2013 at 05:23 PM

Quote: Originally posted by thereshegoes  

Jag vet däremot inte vad 2+1 och 1+2 betyder :puzzled:

Lägger mig i diskussionen lite sent...
Om man köper 1 st 1+2 så får man två frimärken, ett som är värt 1kr och ett som är värt 2 kr. Köper du 2 st 1+2 (eller 2+1 som är samma sak) så får du fyra frimärken osv.

Jag brukar handla frimärken på posten.se för som någon påpekade tidigare i tråden så kan man ju välja själv där vad man vill ha. Köper man frimärken på ICA eller liknande så har de ju oftast bara en viss sort.

Att kombinera 6 kr-märken på korten brukar uppskattas, då blir det ju mer än ett frimärke. Själv bryr jag mig inte så jättemycket om frimärken och brukar tänka att oavsett vilka frimärken jag använder så klassas de nog som "nice stamps" som många efterfrågar eftersom frimärkena i Sverige är fina (tycker iaf jag) och går att variera lätt. Gillar de nya kakfrimärkena skarpt!

Som Guilty82 skrev är Postmuseeum i Stockholm också bra när det gäller frimärken, har märkt att sånt som är slutsålt på nätet kan finnas kvar där, bra om man letar efter nåt speciellt.

Go To Top