Postcrossing (Legacy) Forum
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

NOTICE
The Postcrossing Forum is now at:

https://community.postcrossing.com

This is a read-only archive and can no longer be used.
Learn more here.

Printable Version  
 Pages:  1  2
Author: Subject: Var köper ni vykort?
creamaria
New Member
**

Registered: 30-11-2009
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: creamaria
Member Is Offline

Mood: No Mood

[*] posted on 17-12-2009 at 09:30 PM
Var köper ni vykort?

Vykortsvärlden är ganska ny för mig (jag har tidigare varit en brevskrivare/brevväxlare, den enda kontakt jag haft med vykort är de som fåtts eller skickats i samband med semesterresor). Så jag har inte hunnit botaniserat så mycket än bland de ställen där man möjligen kan köpa vykort.

Var köper ni de vykort ni skickar i Postcrossing? Vad "får" de kosta?

Jag har bara varit medlem på Postcrossing i knappt tre veckor, men det känns som att jag kommer att fortsätta skicka så många vykort jag får skicka. Vilket i längden kommer att innebära att det blir en kostsam historia. ;) Med andra ord kanske jag inte går och köper 10-12 kronors vykort på Gallerix eller bokhandeln hela tiden (jag har förresten inte gjort det alls än).

Eftersom jag gick med nu innan juletid, så har de flesta kort jag köpt hittills varit 1 kr julkort (samt några Stockholmskort) från Bok & Bild samt en turistshop på Drottninggatan i Stockholm. Fast det känns som om det blir lite trist i längden att bara skicka såna typiska turist-Stockholmsvykort.

Något tips på var man letar efter lite roligare annorlunda vykort till en rimlig kostnad?

Jag utnyttjade precis ett erbjudande från Vistaprint och beställde 100 st vykort med ett av mina egna foton. Får se hur de blir. Jag kommer förmodligen att ha tröttnat på dem innan jag hunnit skicka alla hundra. :rolleyes:
View user's profile Visit user's homepage View All Posts By User
Starlight
New Member
**

Registered: 24-3-2010
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: Starlight80
Member Is Offline

[*] posted on 24-3-2010 at 04:13 PM

Pressbyrån brukar ha vykort. Eller "Posten", och i mataffärer går det med att hitta vykort.
View user's profile View All Posts By User
anettespostcards
Member

Registered: 26-2-2008
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: anettespostcards
Member Is Offline

Mood: Postcrossing is fun :)

[*] posted on 28-3-2010 at 09:00 PM

För ett tag sedan skrev jag detta i en annan tråd. Ni får ursäkta min engelska, den är väl kanske inte alltid så jättebra.

---

Where to get postcards!

Stockholm

There is a great bookstore on Drottninggatan 9 (gata= street), "Drottningatans Bok & Bild". I love that shop, they have cheap postcards and I always go there when I'm in Stockholm.

There is another great shop on that street called "Style Council" (Drottninggatan 19). It's a souvenir shop and a great postcard place (cheap cards).

That is if you're looking for cheap cards. The cards are nice even though they are cheap, but there are also even more beautiful cards in almost every souvenir shop (Drottninggatan, Gamla Stan (Old Town)) but to a higher price.

Göteborg

My favourite card shop in Göteborg is "Korthuset" (In English=The card house) on Frölunda Torg. Frölunda Torg is not in the city centre, so I guess it's not likely you have the chance to visit it if you are here for a short visit.
(You can find Korthuset in other places in Sweden too; Malmö, Lund, Västerås, Örebro)

Another shop I usually buy cards in is "Gottepojkarna" (Korsgatan 9). Even though the shop had more cheap and more different cards some years ago, you can still find cards there to a good price.

If you're looking for strange/funny cards I recommend Lagerhaus, there you can find the cards which are not "every day cards". Lagerhaus have several different stores in both Stockholm and Göteborg and other "big" citites in Sweden.

And then there's all the normal places like; bookstores, tobacco shops, souvenir shops, supermarkets etc.

And if you're from here, why not buy cards from the publisher directly? I have done that a few times from different publishers, a good way to get "hard to get" cards.

:)

----

anettespostcards
Member

Registered: 26-2-2008
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: anettespostcards
Member Is Offline

Mood: Postcrossing is fun :)

[*] posted on 28-3-2010 at 09:27 PM

Quote: Originally posted by creamaria  
Vykortsvärlden är ganska ny för mig

Välkommen hit, vykortsvärlden är trevlig och postcrossing är beroendeframkallande...

Var köper ni de vykort ni skickar i Postcrossing? Vad "får" de kosta? (...) Med andra ord kanske jag inte går och köper 10-12 kronors vykort på Gallerix eller bokhandeln hela tiden (jag har förresten inte gjort det alls än).

Åh, den som ändå hade råd att köpa Gallerix- och bokhandelskort och skicka iväg. Det är ju där de fina korten, som tex Jacques Peron (stavning?) och Papperix finns. Men eftersom portot är så j-la dyrt i Sverige, så är de kort jag skickar till 85% 1:- kort. Jag vill helst inte tänka på hur mycket pengar jag lagt på frimärken i samband med postcrossing.

ÖB, som kasto nämnde, har Trivselkort. Dessa kort är mina favoriter, de brukar också säljas i blomsterbutiker (i alla fall i Göteborg) med priset 1:- (om man köper 10+). I Stockholm är givetvis Bok & Bild en favorit och i Göteborg heter kortparadiset Korthuset. Där har de förutom Trivselkort också kort från Bromma kortförlag (och säkert från fler ställen som jag inte har koll på) för 1:-.

Något tips på var man letar efter lite roligare annorlunda vykort till en rimlig kostnad?

Nej, faktiskt inga tips. Roliga annorlunda vykort är oftast inte billiga. Lagerhaus, som jag nämnde i inlägget ovanför, har ibland roliga kort, men de kostar kanske 10:-, så det kan man ju inte alltid skicka.

Jag utnyttjade precis ett erbjudande från Vistaprint och beställde 100 st vykort med ett av mina egna foton. Får se hur de blir. :rolleyes:

Blev korten bra? Hur var kvalitén?

/Anette :roll:
SusaTiina
New Member
**

Registered: 6-3-2009
Country Flag:
Estonia

Estonia
Member Is Offline

Mood: I`m cityborn, but love the country life :)

[*] posted on 3-5-2010 at 08:09 AM

Hej!

I wonder - are there any places in Stockholm where is possible to buy
Atelier Nouvelles Images cards?
I found some in Naturhistoriska Riksmuseet, but there are only few cards.
MerJade
Member

Registered: 5-1-2008
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: Meulikki
Member Is Offline

[*] posted on 7-9-2010 at 07:49 AM

Jag ofta köper kort på Postmuseet på Gamla Stan i Stockholm. Också i andra museer finns det kort, t.ex. Statsmuseet på Slussen.

2015
Postmuseet har nästan inga vykort idag, bara dubbla gratulationskort. tråkigt!
akalle
Member

Registered: 18-11-2010
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: akalle
Member Is Offline

[*] posted on 18-11-2010 at 06:03 PM

Myrorna och Små Smulor (Stockholms Stadsmission Second Hand) är ett bra ställe att hitta vykort på, oftast gamla o kanske lite kantstötta, men lite annorlunda än dem som massproduceras idag

Över huvud taget välgörenhetsbutiker är bra ställen att leta på, ibland loppisar

Ofta gäller det att ha ögonen öppna för de där specialpriserna på ställen som man kanske inte räkna med.

Jag var på Harmonimässan i Solna och där stod de o samla in pengar för ett barnhem i Brasilien och sålde stora vintage vykort för 2 kr/st, det blev 30 st :thumbup:

Oftast blir det billigare om man kan köpa många på en gång, men jag har också köpt 1 kr kort på Drottninggatan.
I vår bokhandel här i Högdalen kan jag köpa kort på kungafamiljen för 1 kr men inne i city kostar de från 6 kr och uppåt:frog:

Jag är ny som postcrossare också och bara älskar det här, jag spenderar massor av pengar på kort :baddevil: men kan inte låta bli
akalle
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 20-11-2010 at 07:58 AM

Igår var jag på Nordins Papper i Söderhallarna på Medborgarplatsen och köpte 1 kronas kort
De har Trivselkort och Bromma kortförlag
hvpim
New Member
**

Registered: 20-10-2011
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: hvpim
Member Is Offline

[*] posted on 20-10-2011 at 01:34 PM

Ja second hand affärer och loppisar är nog ett bra ställe, Vi har en kiosk som säljer vykort för en krona om man köper tio och en kisok som säljer turistvykort hyfsat billigt så jags ka dit och shoppa lite idag :)
akalle
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 3-2-2012 at 09:05 AM

Synd att man inte har bil så att man kan åka till IKEA jag gillade verkligen korten som var som frimärken.
Imorgon ska jag till en kiosk som ligger på Södra Stations pendeltågsstation.
Jag har fått tips om att man ska kunna köpa nytryck av gamla reklambilder för endast 5 kr/st
Så jag hoppas jag hittar några roliga :-)
akalle
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 26-2-2012 at 07:16 PM

I lördags var jag på IKEA och köpte massor av kort, egentligen är det kort att sätta in i ramar och de ligger i förpackningar om 5 st. Priset är för en förpackning 25 kr, men just nu är det rea på flera olika och då kostar de bara 9 kr/st
akalle
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 26-2-2012 at 07:18 PM

Jag har också köpt kort från Pomegranate.com, en förpackning om 200 blandade kort 25 dollar, men.... frakten är nästan 27 dollar, men trots det blev priset mindre än 2 kr/st för korten, dessutom fick jag 10 extra kort i gåva
akalle
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 29-2-2012 at 05:06 PM

Men varför fick du inte köpa dem? Det var ju fräckt av dem, jag menar de samlar väl in pengar till behövande, då ska de vara glada över att få sälja
akalle
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 2-3-2012 at 07:02 PM

Bilder är ju publicerade på henne och de får användas i icke kommersiellt syfte så varför skulle man inte kunna göra egna vykort?

Ops du förbjöd dig själv att inte handla, DET är ju en helt annan sak ;-)
Starlight
New Member
**

Registered: 24-3-2010
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: Starlight80
Member Is Offline

[*] posted on 5-3-2012 at 10:56 PM

Aurora22, Det är inga problem att förstå din svenska :)

Tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig med vart du kan hitta vykort. Min första tanke är Bok och Bild på drottninggatan. Men är kanske den butiken du skrev om.
Annars vet jag inte. I någon av turistbutikerna på drottninggatan eller i gamla stan kanske?
Eller på något museum som kanske postmuseum? junibacken?
akalle
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 7-3-2012 at 03:42 PM

Vill man ha specifika vykort tror jag en vanlig bokhandel eller t ex NKs pappersavdelning bra ställen att leta på.
Jag har själv köpt Pippi och Emil kort på Tradera annars vet jag inte var man kan hitta dem.
Sofa
Unregistered

Registered: N/A
Member Is Offline

[*] posted on 22-3-2012 at 02:32 PM

Quote: Originally posted by Aurora22  
Tack Starlight och akalle ;) Imorgon jag ska leta i Gamlastan.. Tradera är förstås lättare, men jag tycker om att se kvalitet,backsidan osv, innan jag köper, lite dumt va :D
Junibacken är för de små,tror jag :) Men om det går att gå bara till butiken ,så värt forsök.. :)

I Junibackens butik finns många Pippi kort och andra Astrid Lindgren kort - t. ex. Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter. Jag gillar att köpa vykort där! :D
Tubbzter
New member
*

Registered: 27-6-2012
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: Tubbzter
Member Is Offline

[*] posted on 27-6-2012 at 06:58 PM

Hur ser det ut med vykort i Växjö - någon som har ett hum om det? :3
Guilty82
New Member
**

Registered: 19-6-2012
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: Guilty82
Member Is Offline

Mood: Great as always

[*] posted on 19-7-2012 at 07:13 PM

jag var idag på birka, och där får man tyvärr inte tag på ngra kort på birka. det var skitdåligt. men annars var birka toppen. drottningholm e ju inte svårt att få tag på i alla fall.
de andra vet jag inte för tillfället

Quote: Originally posted by thereshegoes  
Jag undrar vart man kan få tag på svenska UNESCO och kart/map-card kort? Jag hittar aldrig några :(

akalle
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 24-7-2012 at 08:59 AM

Mitt emot Storkyrkan i Gamla Stan finns en turistshop som säljer Rolf Lidbergs trollkort för 5 kr/st
missannika
New Member
**

Registered: 22-7-2012
Country Flag:
Sweden

Sweden
Postcrossing Username: missannika
Member Is Offline

[*] posted on 29-7-2012 at 09:06 PM

Jag upptäckte idag att man kan hitta billiga vykort på tradera :P Fick 5 fina vykort för 32 kr inklusive frakt, och så har jag lagt ett bud på en auktion med 20 vykort med svensk natur som motiv!
akalle
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 10-8-2012 at 12:43 PM

Idag köpte jag nya 'vintage'vykort på Ryös Antikvariat för 2 kr/st
Det ligger på Hantverkargatan
akalle
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 23-9-2012 at 01:41 PM

I fredags hittade jag vykort på ett annat annorlunda ställe. Matssons Band på Kungsgatan har en låda med vintage Stockholmsvykort från 60-70 talet, endast 1 kr st
akalle
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 15-10-2012 at 11:36 AM

Flera rekommendationer online:

http://fotografiska.eu/webshop/Produkter/Vykort - Box set med vykort från Fotografiska.

En del av boxarna kan man hitta på Drottninggatan i bokhandeln som har så många billiga kort och då för endast 35 kr boxen
akalle
Member

Country Flag:
Sweden

Sweden
Member Is Offline

[*] posted on 16-10-2012 at 06:30 PM

Quote: Originally posted by akalle  
Flera rekommendationer online:

http://fotografiska.eu/webshop/Produkter/Vykort - Box set med vykort från Fotografiska.

En del av boxarna kan man hitta på Drottninggatan i bokhandeln som har så många billiga kort och då för endast 35 kr boxen

Åååå. Måste kolla nästa gång jag åker till Sthlm. Vart i bokhandel brukar dom finnas? Jag hittar aldrig vykort boxar :(

Oftast finns de direkt till höger på hyllorna när man går in genom den första dörren, andra dörren kommer man in i butiken.
Senast jag var där fanns inte några boxar tyvärr, men man får gå dit och hålla utkik

Annars när jag senast var på Fotografiska köpte jag en vykortsbok - 30 kort för 95 kr, det tycker jag är ganska bra pris. Den kallas för Lovelorn, bilder på omslag på gamla kärlekstidningar :-)
På amazon kan man se hur den ser ut http://www.amazon.com/Lovelorn-30-Postcards-Ilex-Press/dp/190815048...
Det fanns några andra liknande vykortböcker men jag valde att köpa denna.
 Pages:  1  2

Go To Top

Imprint